مبانی مطالعات منطقه‌ای رونمایی و نقد شد

مرکز تحقیقات دانشگاه افغانستان کتاب «مبانی مطالعات منطقه‌ای در روابط بین الملل»، نوشتۀ دکتر میرویس بلخی را با همکاری اکادمی علوم افغانستان، امروز 12/ ثور / 400 در سالن کنفرانس‌های اکادمی علوم برگزار کرد.
در این نشست علمی صدها تن از استادان، دانشجویان، پژوهشگران، و مهمانان دولتی حضور داشتند. در این برنامه نخست معاون اکادمی علوم، دکتر رفیع‌الله نیازی مهمانان را خوش‌آمدید گفت و به همکاری بیش‌تر میان دانشگاه افغانستان و اکادمی علوم تاکید کرد.
سپس دکتور موسی جعفری، استاد دانشگاه و پژوهشگر، به بررسی کتاب پرداخت و نشر چنین کتابی را در مطالعات منطقه‌ای گام مهمی دانست. از نظم و ساختار علمی و بررسی سیر تحول این دانش مهم، به عنوان نقاط مثبت کتاب یاد کرد و بیان داشت که تا جایی باید تیوری‌های بیش‌تری در چاپ بعدی لحاظ شوند.
دکتر آرین شریفی، پژوهشگر امنیت بین‌الملل، گفت: در این زمینه خلای زیادی وجود داشت که با نشر این کتاب خلای موجود پر شده است. شیوۀ نگارش و جامعیت کتاب را نکات ارزندۀ این اثر علمی دانست و پیشنهاد داد که به حجم آن باید افزوده شود و سر سایتشین آن باید بیش‌تر کار شود.
آقای عبدالشکور سالنگی، محقق اکادمی علوم افغانستان، به حجم کتاب اشاراتی داشت و گفت چه خوب است که در آینده روی آن بیش‌تر کار شود.
در پایان، دکتور میرویس بلخی، استاد روابط بین‌الملل و نویسندۀ کتاب، به پاسخ پرسش‌های منتقدین پرداخت و اهمیت بومی‌سازی دانش روابط بین‌الملل را در افغانستان نشان داد.
کتاب مبانی مطالعات منطقه‌ای ضمن سرفصل‌های درسی مطالعات منطقه، تلاش کرده است تا جایگاه افغانستان در نظم‌های منطقه‌ای پیرامون تعریف و به ابطال دیدگاه‌های موجود بپردازد. این کتاب در آخرین فصل به تعریفی از منطقۀ افغانستان دست یازیده و راهکارهای علمی و عملی را برای رسیدن به آن را پیشنهاد داده است.